Pro mnoho z nás známý typ snu, který souvisí s individuálním
vnímáním času (čímž maličko navazujeme na čtvrtý díl ZDE). Ernst Aeppli
píše: „Jsou lidé, kteří mají mimořádně vyvinutý cit pro přesný čas. Kdykoli se
sami sebe zeptají, kolik je hodin, jejich ‚cit pro čas‘ jim to okamžitě správně
řekne, asi tak, jako se oznamuje správný čas v rozhlase. Tito lidé se
dokáží probudit v libovolnou denní nebo noční dobu. Avšak ti, kterým se
stává, že často zaspí, jsou probuzeni – pokud si neobjednali ranní buzení u
telefonní ústředny – ‚ústřednou snů‘.“ Tematicky se sen může týkat zpoždění,
přičemž graduje tak, aby se spící probudil. Jak jsme si říkali již minule, často
jsou do snu zakomponovány reálné zvuky z blízkosti spícího. Pokud máme tedy
tendence zaspávat, nevědomí nám nabízí tuto praktickou službu, která je
k nezaplacení.
Dětské sny
Často bývá důležité (ať už pro psychoterapeuta a nebo toho,
kdo se vám prostě snaží skrze sny pomoci ), jaký sen si pamatujete
z dětství, popř. jestli se vám opakoval (čímž se vám i určitě více vryl do
paměti). Pro dospělého jedince je velmi vhodné analyzovat sen z dětství,
ale Aeppli rozhodně nedoporučuje řešit sny přímo s dětmi, protože jejich vědomí
ještě není na rozbor připraveno. Je dobré ovšem dítě vyslechnout, když vám chce
vyprávět, co „v noci vidělo“. Někdy jde o symbolický předobraz jejich celého
života, resp. v nevědomí se obzvlášť v tomto věku „děje“ vše dříve
než ve vědomí (u dospělých samozřejmě také, ale v každodenních snech naopak
jejich nevědomí často dodatečně kompenzuje to, co potkalo v každodenním
životě jejich „dospělácké“ vědomí). Tak Aeppli poznamenává, že jedno dítě
mluvilo o tom, že jej ve snu „tři staré ženské“ nutily něco sníst a dítě to
dlouho odmítalo, až to nakonec přijalo. Nabízí se už na první pohled přijetí
osudu (pozření čehosi) od tří sudiček (velmi archetypické). Osobně samozřejmě
nevylučuji, že v ojedinělých případech mohou dětské sny naopak odkazovat ne
na potenciální budoucnost, ale na nějaký minulý život.
Pubertální sny
Sexuální téma ve snech je naprosto nevhodné si vyčítat. Nemusíte
si hned připadat „neduchovní“, když se ve vašich snech tematizuje přírodní
síla, které vděčíte za to, že jste ve hmotném těle a na této planetě. To, co
nás pobuřuje, je většinou v zájmu kompenzace vědomého postoje, který
zastáváme. Často však sexualita symbolizuje něco jiného. Jinak je tomu
v pubertě (každý věk má podle Junga a Aeppliho své typické sny).
V období dospívání je sexualita stěžejním tématem snů a zřídkakdy symbolizuje něco jiného. Podle
Aeppliho je známkou psychického zdraví, že se naše sny zabývají právě tím, „co
se v rámci tělesného a psychicko-duchovního vývoje“ dostává do popředí;
„tedy tím, co je třeba vyřešit jako životní úkol této fáze života. Součástí
tohoto úkolu je odpoutat se od dosavadní fáze a osvojit si novou životní
formu.“ V období dospívání se musíme vyrovnat s probouzejícím
pohlavním životem, čímž jsme mnohdy zaskočeni. V tomto období se často
oběma pohlavím zdají sny o hadech, které je podle Aeppliho třeba na rozdíl od
ostatních životních údobích vykládat ryze v sexuálním smyslu.
Individuace a
individuační sny
Každé životní období skýtá jiný úkol. Jak praví staré
indické přísloví: „Nebudeš-li ve dvaceti krásný, ve třiceti silný a ve
čtyřiceti bohatý, nebudeš v padesáti moudrý.“ (převzato z knihy Jany
Heffernanové). Podle autorky je to, co v tomto seriálu nazývám „Vyšší Já“,
středem osobního nevědomí, stejně tak jako je ego středem osobního vědomí. A
tak po dosažení středního věku, kdy jsou za námi fáze budování ega, se začíná
zákonitě ozývat více ona klíčová složka naší bytosti, tedy „Vyšší Já“. Moderní
civilizace z tohoto údobí udělala tzv. „krizi středního věku“, protože
člověk v této době neví, co se s ním vlastně děje.
Oba středy (Vyšší Já a ego) jsou podle Heffernanové aktivní
stále a vyžadují stálou pozornost, tedy jakýsi balanc (opět rovnováha, základní
princip vesmíru). Ego podle autorky vyžaduje periodické upevňování, jinak
bychom nemohli žít mezi lidmi a nebyli bychom schopni se rozhodovat. Jakmile ho
však upevníme, vracíme se k onomu Vyššímu Já, k našem u středu a
začínáme pracovat na opětovném navázání kontaktu s ním. Plný kontakt jsme pravděpodobně
měli v prvních letech života, v prenatálním období a předtím. Období
zralosti je však výjimečné v tom, že „Vyšší Já“ je pouštěno ke slovu
hotovým egem! Z ptačí perspektivy je to naprosto logické: mladý člověk si
musí nejprve vybudovat ego, aby v dané době na daném místě dosáhl takového
bodu, z něhož je především schopný materiálně zajistit případné potomky.
Po takové vnější stabilizaci většinou dochází k obrácení pozornosti zpět do
vnitřního světa. „Svatbou“ mezi egem a Vyšším Já dojde takřka
k alchymickému procesu (a sny užívají nakonec alchymistické symboly).
Období budování ega je každopádně „dobou dobývání,
přemáhání, dosahování, dokazování“ a ve snech mu podle Heffernanové odpovídá
archetyp Hrdiny. V naší společnosti prý první krize dospělosti přichází
zhruba ve 28. a 30. věku života, kdy si člověk uvědomuje plně nejen odloučení
od vlastních rodičů, ale především fakt, že svým dětem mnohdy činí totéž, co
zazlíval svým rodičům. Je tu velmi důležité psychické odpoutání od již fyzicky
odloučených rodičů – ne každému se to pochopitelně v (tomto) životě povede.
V „krizi středního věku“ už pak končí většinou naše iluze o
nás, o světě atp. Je to velká příležitost k „nalezení Středu“ (Vyššího Já)
a „podřízení se jeho vedení“ (kdo nechce být veden, je vlečen). Ego ovšem nemá
být zničeno (ani uměle posilováno), naopak se učí zvědomovat nevědomé – dochází
ke vzácné spolupráci s Vyšším Já. Tomuto procesu se říká podle Junga
individuace. Jde o stávání se individualitou, vnitřně sjednoceným,
nerozpolceným člověkem (Heffernanová). Rozpoznáváme v první řadě svou pravou
situaci, přijímáme svůj stín a mnohdy tak odhazujeme masku falešné persóny,
kterou jsme dosud nosili: stáváme se jednoduše sami sebou.
V této fázi se pochopitelně člověku zdají
charakteristické sny. Podle Aeppliho se často objevuje motiv putování, hledání
pokladu, můžeme vidět nějaký střed (ať už zahrady či květu nebo pramene
vyvěrajícího do čtyř světových stran). Poznáváme rovněž své vnitřní postavy. Cesta
k vlastním středu je vlastně cestou domů, ale není to jednoduchá cesta. Jedinec
mnohdy vstupuje do vlastního podsvětí, aby z něj posléze vyšel jako
hrdina.
Troufám si říct, že úspěšná individuace je jedním ze smyslů
života (jako další počítám naplnění karmického údělu, což však nemusí být
striktně odděleno).
Sny o smrti
Kdo z nás se ve snu nesetkal se smrtí? Kdo z nás
se někdy nelekl mrtvoly ve snu? Z těchto snů mívá většina lidí nepříjemné
pocity, protože je čtou velmi doslovně. Aeppli však přináší důležitý poznatek,
který jen mohu potvrdit, a sice, že „tyto sny neohlašují tělesnou smrt a nejsou
tedy chmurnou předpovědí“. Všechny se týkají toho, že „cosi psychického
v nás zemřelo a nebo se zříkáme vztahu k lidem, kteří sice dosud
žijí, ale nám se zdá, že zemřeli.“ Sny o smrti mnohdy tedy úzce souvisí s procesem
individuace a jsou proto velmi pozitivní. Samozřejmě je něco jiného, pokud
někomu zemře někdo blízký a ten se opakovaně vrací ve snech: tady jde jednak o
vyrovnání se se skutečností, či užití osoby jako potřebného symbolu a
v některých případech jde dokonce i doslovně o jakési osobní setkání se
zesnulým (funguje jako rozloučení na uklidněnou).
Snové série
Obecně jsou pro výklad velmi hodnotné snové série. Pokud
mohu mluvit ze své zkušenosti, máte-li zapsané například 3 sny se společným
jmenovatelem, zjistíte, že režisér snů není takříkajíc „žádné béčko“. Nevědomí
vám ukáže danou věc z několika různých pozic. Konkrétně z mé
zkušenosti: jednou je ohrožen můj zátylek, podruhé vidím, jak je ohrožen
zátylek někoho jiného (což má být pro mě výhružka) a potřetí spadne na zátylek
mnou velmi oblíbená osobnost, ale vidím, že po pádu se oklepe, aniž by se jí něco
stalo!
Objektová a
subjektová rovina
Další velké úskalí, o kterém jsem se ještě nezmínil,
představuje těžko čitelná hranice mezi čtením snu na objektové rovině a mezi
tím, kdy je třeba sen vykládat čistě na subjektové rovině. Navážu-li na můj
předchozí příklad s mou oblíbenou osobností: sen se mi nesnažil říct, že
ona osobnost bude takto ohrožena. Ona jen symbolizovala část mě, tudíž je sen
třeba číst jednoznačně na subjektové rovině. Málokdy sen mluví v objektové
rovině (tedy o tom a o těch, o nichž se nám zdá). Vtip je v tom, že sen
dokáže někdy i rafinovaně fungovat na obou rovinách.
Shrnutí
Za pomocí tohoto seriálu se dalo pochopit, proč
nepotřebujeme k porozumění svým snům žádné snáře (snové obrazy jsou
symboly bezprostředně závislé na kontextu a na snící osobě, nikoli znaky s jedním fixním významem).
Postupně se při vlastní práci se sny (autoterapie) učíme na významy našich
snových symbolů přicházet sami, neboť každý jsme originál (viz žena
s modrými holínkami; ZDE). Co se týče obecnější roviny, která je ve
snech nepochybně také (archetypické sny), je dobré spíše hledat a uvědomovat si
významy symbolů obecně (kultura, mytologie, folklór atp.) a nezapomínat na
jejich mnohovrstevnatost a závislost na kontextu! Tyto sny stačí ovšem mnohdy
pouze procítit či někomu vyprávět.
Při samotném písemném zápisu snů máme na paměti, že i ten
sebeabsurdnější detail bude mít svůj význam, a proto necenzurujeme, ale zapisujeme
vše, co si pamatujeme (někdy se nám daná záležitost připomene synchronicitou;
ZDE). Už to, co si pamatujeme, je pouhý fragment, ale dá se na jeho základě
většinou rekonstruovat celkové poselství oné noci.
V dnešní době považuji za nezbytné rozpustit různé
předsudky, které v obecném povědomí stále panují (vizte jen strach ze snů
o smrti). Nebudeme také v této souvislosti sny příliš hodnotit; „negativní“
sny nás učí – je třeba být přece informován o tom, co má momentálně přednost
v naší duchovní misi. Jakákoli jednostrannost škodí (a nakonec dnešní doba
obzvlášť nás nutí přehodnocovat zažité dualistické vnímání světa).
Ke snové tematice mě inspirovala svými přednáškami
Spiritualita a kultura na FF UK v Praze Kamila Němečková, která mě nejen
navedla ke zde použité literatuře, ale umožnila mi především získat vlastní
zkušenost s výkladem od ní. Od doby, kdy sleduji své sny, se pro mě mnohé
změnilo v pozitivním slova smyslu – začal jsem více rozumět svému nitru,
protože jsem mu začal naslouchat právě tímto způsobem. Shledal jsem pak
informovanost o snech jako zcela klíčovou pro každého upřímně hledajícího
člověka, a proto jsem pocítil potřebu se o to základní alespoň takto
v redukované podobě podělit. Moje skromné příspěvky by mohly posloužit
jako další článek jakéhosi učebního řetězce; kdo hledá, najde. Pro zájemce přímo
o výklad snů mohu jen doporučit již zmiňovanou Kamilu Němečkovou, na kterou
tímto na závěr uvádím kontakt.
Předchozí díl ZDE
Text: Patrik
Ilustrace: Jitka D.
Kontakt (snová analýza): Kamila Němečková, www.snyaspiritualita.cz
Použitá literatura: Aeppli, E.: Psychologie snu. Praha: Sagittarius,
1996.
Heffernanová, J.:
Tajemství dvou partnerů. Praha: Argo, 2008.
Dal si si prácu Patriku, zo srdca Ti ďakujem
OdpovědětVymazatTeraz to síce vyzerá, že sa diskutéri nehrnú, lež tvoja práca tu bude a práve vo chvíľach po snoch mnohým z nás môže priniesť "rozviazanie uzlíku."
Prajem dobré snívanie a dobré nažívanie ... :-
BED
Bed, děkuji Ti pěkně! Není větší odměny, než takovýto komentář. :-)
VymazatTo je moc hezky napsáno,ty pubertální sny,to už všechno bylo a co ted sny,kdy si připadám,že vážně vůbec nespím,no když se to jeví úplně jako realita,musím se vážně nad sebou zamyslet :).
OdpovědětVymazatDěkuji T.! Ty živější sny jakoby souvisely s tou gradující spirituální transformací, zrychlováním času atd. :-) Připadá mi to taky tak totiž. :-)
VymazatTo mě se jednou zdál sen. Na konci srpna v roce 2012. Nevím, co znamenal, nechápu ho, ale do jisté míry je docela fajn, pořád si ho pamatuju a strašně ráda ho vyprávím. Všem se líbí.
OdpovědětVymazatPředstavte si skládku, haldy různých odpadků od papírů, přes autobaterie a pnenumatiky a po plasty, dřevo a různý komunální odpad. A uprostřed toho všeho byl důlek. No kompletně zametená a čistá plošinka o velikosti asi metr na metr. A na tom tak úžasně vycíděném místě uprostřed skládky stála stará rozvrzaná dřevěná židle.A té židli byla loužička benzínu a v ní ponořená hořící svíčka. A od té svíčky chytnul benzín, židle a po výbuchu i celá skládka. Všechno lehlo popelem.