čtvrtek 24. ledna 2013

Naposledy k českým prezidentským volbám

Tak už to v naší společnosti pěkně vře a je to tak dobře, ačkoli až bude v sobotu po všem, hezky si od toho všeho oddechneme. Tahle maturita je ovšem třeba. Prezidentské volby totiž skýtají prostor pro bilanci dosavadní existence českého kolektivního vědomí. Přehodnocují se v rámci prezidentských debat (nebo aspoň znovuoživují) klíčové momenty našich dějin. Národ včetně klíčových osobností uměleckých se rozdělil za poslední týdny na dva tábory. Tomu se pochopitelně nedalo vyhnout. Masarykova česká otázka opět nabyla na významu; došlo k její aktualizaci. Obracíme se ovšem i logicky k Václavu Havlovi. Nenapadlo mě mimochodem, že budeme také s jistým vděkem vzpomínat na činnost Václava Klause, který nás před EU chránil a tím hájil naši českou svébytnost (bez nacionalistického akcentu prosím).

Člověk, který věří, že ve vesmíru není jen nějaké tady a teď a jen to aktuální "já" (mezi takové se asi řadíme všichni, co se tu na SNE scházíme) - takový člověk má tendenci k volbám nejít, protože ani není už z čeho vybírat. Jeden z kandidátů prezidentem ale nakonec bude a do jisté míry to může mít dopad na materiální podmínky našich životů v příštích letech. Pokud to opravdu lze ovlivnit, zkusme to. V druhém kole už nejde o to volit někoho podle svých sympatií. Tentokrát jde o velkou osobní výzvu pro mnohé z nás - jít do toho a volit někoho, kdo se nám třeba už dlouho hnusí, ale v porovnání s tím druhým je čitelnější. Je to psychologicky i duchovně ohromně zajímavý jev: najednou vedle "horšího" může být ten "špatný" vlastně i "dobrý". 

Patrik

22 komentářů:

  1. Nevidím nikoho horšího, ani nikoho lepšího. Ono totiž, pokud se volí mezi menším a větším zlem, tak i menší zlo je pořád zlo. A viditelné to bude ještě více, až to větší zlo nebude tak ostře v kontrastu s tím menším.

    Připojuji citát jedné pisatelky z komentářů na orgonetu:

    "Volbu prezidenta bych přirovnala k tomu, zda si chci nechat vypíchnout pravé či levé oko.... V té honbě za tím lepším se nějak vytratilo, že lepší není žádný... Místo, aby se národ zamyslel, jak si zachovat zdravé obě oči, většina přemýšlí, které to bude - levé, pravé....."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten koment jsem taky dnes čet. :-)

      Menší zlo není dobro, ale je to menší zlo a já osobně mu dávám šanci. Nechci být totiž součástí opakování té samé historické chyby. V Rusku a na Slovensku se za nás nakonec jako slovanští bratři modlí, abychom si zvolili opravdu ČESKÉHO prezidenta, viz Energii U Pramene...

      Nedalo se čekat nic jiného, než že ve finále budou nějací dinosauři, ale myslím, že teď je třeba jednoduše projevit to vlastenectví, kterým se běžně plýtvá na sportovních stadionech pro nic za nic...Tento vlastenecký akt ale nemusí být tak extrémní. Nejde o nic, ale jde i o víc. :-)

      Patrik

      Vymazat
    2. Páto ,zemaman není žádný vlastenec,ale vypitý mozek,to nevíš.Kdyby všichni pochopili,to co je v prvním komentu,tak se můžou jít ještěři klouzat,si chci nechat obě oči,určitě!!!T.

      Vymazat
    3. Terezie, já nikde neřekl, že Zeman je vlastenec. :-) Nikoho taky k ničemu nenabádám, můj vlastenecký názor je v textu jen implicitně. :-) A teď explicitně: Nejen, že nejsme ještě kolektivně na takové úrovni, abychom si zvolili Táňu /což pokud není dobro, tak to bylo při vší úctě k jejím protivníkům alespoň co se týče těch 9 kandidátů nejmenší zlo na post oficiálního vůdce ČR/. Nejsme však stále ani na takové úrovmi, abychom se všichni na tuto frašku vykašlali. A v systému žijeme, ať chceme nebo ne. Ještě stále ano, nepřišel ekonomický kolaps, ani jsme neodlítli do jiné dimenze. Takže upřímně - mnoho lidí je pravicovými zásadami naší vlády tak znechuceno, že jde volit Zemana, proože je to aspoň Čech, není to totální eurohujer a elitář a vždy vládě odporoval, nikoli přitakával. Neslibuji si od toho nic závratného, ale vyjadřuji tím vlastně protihlas co se týče knížete a udělal to tak i Orgo-net a Iv na Energii U Pramene. Vím, že leckomu tady na SNE přijpadáme "akademičtí" a v rámci toho mi připadá fér (i přes nesouhlasi mých kolegů) ne zde agitovat, ale vyjádřit svůj názor, popř. vyvolat polemiku. Prezentujeme na tomto blogu různé názory a postoje k vnitřní práci na sobě, ke zdraví, tak proč ne i k něčemu tak nízkému jako je politka? :-) - Jednoduše, kdo nechce rakouského knížete, volí radši toho českýho hulváta. Jeden z nich to bude, a tak to můžeme nějak ovlivnit - pokud to není iluze, ale za zkoušku to snad stojí.

      Patrik

      Vymazat
    4. Volbou Zemana nedáváme souhlas s jeho osobou, ale vyjadřujeme nesouhlas s tím, že českým prezidentem by měl být germán. Takto je to třeba chápat. O důchodce z Vysočiny tu přeci vůbec nejde.
      Český národ je jako mladá břízka. Lze jí ohnout až k zemi, ale zlomit nejde - to nepřátelé moc dobře vědí už celá staletí.
      Je tu však reálná možnost, že břízka bude ohýbána tak dlouho, že okolní stromy vyrostou a vezmou jí možnost růst. Pak už jen doufat, že přijde vichřice, která okolní les smete a malá ohnutá břízka zůstane. Je lepší něco dělat teď, než pak jen bezmocně doufat.

      Vymazat
    5. Slované, máme možnost volit... Odkaz Jana Amose Komenského, jako cesta k obecné poradě k nápravě věcí lidských
      - Petr Chelčický Hradil - O mateřském jazyku, ústavě, třech pilířích
      http://www.youtube.com/watch?v=J1IefT5dlP8
      - Představení nového projektu (politického hnutí) "ČESKÁ ZEMĚ, DOMOV MŮJ"
      http://www.youtube.com/watch?v=H-TqV3Y4LkU
      P.

      Vymazat
    6. Děkuji, Česká konference by tu v tomto ohledu měla být taky zmíněna! :-)

      Patrik

      Vymazat
    7. Michale, to jsi napsal perfektně - co dodat? :-)

      Patrik

      Vymazat
  2. Terezko,
    víš dobře že jsem zastával stejný názor jako ty nebo Matěj. Ale já své názory nepovažuji za absolutní a neměnné, tudíž nad nimi neustále přemýšlím. Často dochází k jejich úpravě nebo dokonce změně. Vím dobře, že nevím skoro nic a i to málo je z drtivé většiny iluze a proto každá změna v názorech pro mne znamená pravděpodobný posun vpřed. Nestydím se za změnu názoru, naopak, jsem sám se sebou spokojený, že jsem nezkostnatěl.
    První koment je z mého pohledu úzkoprsý a zavádějící. Nezaujatý a dopředu přemýšlející člověk by mohl namítnout (netvrdím, že správně), že rozhodnutí se pro možnost nevypíchnutí ani jednoho oka, dost možná znamená v budoucnu probodnutí srdce. Co je pak lepší? Být bez očí nebo bez srdce?

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer, je dokonáno:)jsem celkem spokojená,oba dědoušové mě pobavili, Zeman tím, že vyvolal paniku ve vládě:) pan fon ještěrka tím, že se nedokázal ovládat a byl tak krásně znechucen a uražen:))) , pro mě to všechno bylo užitečný. . . . ale jsem ráda, že už bude od těch voleb chvíli klid, i když by byly potřeba předčasný parlamentní jako sůl. . . jinak všechny zde zdravím a přeji nádhernou poslední mrazivou neděli:)))) PAK UŽ BUDE TEPLO. . IVA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, sdílím do posledního písmene Tvé povolební dojmy a přeji taky nádhernou neděli, ale i ony následující teplejší dny :-)

      Patrik

      Vymazat
    2. Jo, hele a dnes ráno mi došlo, jak přesně funguje ten obrácenej dryl energie. Pražáci a spol, tak tlačili , představovali si Karla na hradě, prostě to člověk cítil ve vzduchu téměř hmatatelně, bydlíme pár km od Prahy, no a to je ono, narychtovali si ples pro Karla a všechna ta sebranka se už klepala, no a druhá část lidí, kteří volili Zemana utíkali k volbám , ale nevěřili tomu, že Zeman vyhraje, jen proto něco chtěli udělat a v zoufalství a znechucením nad vládnoucí sebrankou už viděli Karla na hradě . . . a co se stalo, vyslali to nahoru a stal se přesný opak.:) Nakonec se většině Karlovým zmanipulovaným voličům ještě ulevilo, že to nedopadlo a šlechta je jejich podomci byli doslova zničeni a plakali. To byl krásný pokus online. iva Ps. nemám nic proti pražákům, vlastně je mám jednak v rodině, ale i za kamarády, oni za nic nemůžou, v Praze je manipulace silnější než na venkově, nemají nikdy tmu a ticho a příroda, tak to je taky trága.

      Vymazat
    3. Ivo, tohle mě taky přesně napadlo. :-) My v Praze bydlíme a Karlovci byli prostě víc slyšet, hrozná propaganda, ještě navíc ti študáci, naši vrstevníci - člověk aby se bál říct, že český prezident by měl být aspoň český. A ejhle. :-)

      S tou přírodou souhlasím, ale našly by se tu i světlé výjimky - bydlíme na kraji Prahy, kde to je dobré (ne celá Praha je hnusné očouzené centrum) a když například vystoupíš z metra Roztyly a jdeš do krčského lesa, po pár stovek metrů můžeš zahlédnout jelena s x srnkama a nebo bažanty či zajíce v poli. Jen vědět, kde tu ty oázy klidu jsou. :-)

      Patrik

      Vymazat
    4. Jasný, okraje Prahy , to není vůbec španý, vždyt to jsou vesnice připlácnutý k Praze a to je super. Cítím to také tak. Myslím na Pražáky hodně často, právě proto, že jsou vystavovány obrovským dávkám elektroniky a dalším a dalším vlivům. Co myslíš, můj synek pracuje na Václaváku, hraje v kapele s klukama z Prahy, má je rád, jsou to prostě normální lidi, ale je to jen a jen tou masáží.Muzikanti, to jsou prdlouši, já se ho ptala, jestli půjde k volbám, tak jel se slečnou na hory a kdyby volil, tak Karla, že prej je elegantní:))))a ho podporuje Dan Bárta. TAK JSEM MU ŘEKLA, JED NA HORY A NEZLOM SI RUKU :))))) AHOOOOJ IVA

      Vymazat
    5. Tobě taky, tak si chlapec nezlomil ruku, ale otěhotněl holku:)))))) AHOOOJ IVA

      Vymazat
    6. To je nádherná zpráva! Pokud to teda všichni akceptujete, ale zřejmě to tak má prostě být. :-)

      P.

      Vymazat
    7. jsem ráda,:)děti, to je štěstí, já jsem udělala mojí maminku babičkou, když jí bylo 38 let:))tak to mám zpět a to jsem starší. přeju nádherný večer . . . iva

      Vymazat
    8. To zní krásně. :-) Já vůbec nechápu osobně (čímž nemyslím Tebe ani Tvou mamku) ženy, které děsí být ještě před čtyřicítkou babičkou. :-D Ono je možná pro ně hrozné to slovo, ale vůbec to neznamená, že se ze dne na den stanou vrásčitými. :-)

      Přeji příjemně prožitý střed týdne! :-))

      P.

      Vymazat
    9. Ivo, konečně jsem zareagoval na příspěvek s Freddiem a Michaeleem (já si toho dřív nevšiml :-)).

      P.

      Vymazat
    10. Joo, díky, už jsem dobrá,jsem jen taková pomaleší, každá větší událost mě překvapí, čučim, pak si na to zvyknu, nějak si to přemelu. Vlastně, když už o tom mluvim, tak mám v těchto chvílích intuici, moje srdce mi dává jasně najevo, že je něco v nepořádku, nebo naopak v pořádku a pak teprve začnu myslet, nemám to hald ještě sladěný dohromady:))))) tak to musím trénovat. To víš, ten můj mamánek je muzikant, tak si ho nedovedu představit jako otce:))) to bude asi to, co mě na začátku rozladilo:) NEBUDU UNAVOVAT. AHOJ IVA

      Vymazat
    11. To je velká událost, na to máš přece právo být vyjukaná! :-)

      A žádné unavování, děkuju za nemalé rozjetí domovské atmosféry zde tento týden. :-) Je to třeba!

      P.

      Vymazat