Petr Václavek: Nemám nic proti Bohu, to jeho fanklub nemůžu vystát
Motto: Našemu konání buď Boží požehnání.
Josef Lada
"Náboženství je jed." Autorem téhle slavné věty je Mao Ce-tung a
pronesl ji v soukromém rozhvoru s tibetským Dalajlámou při jeho
oficiální návštěvě Pekingu předtím, než Čína 'definitivně osvobodila tibetský lid od feudalismu a tmářství',
což se, jak dnes víme, neobešlo bez miliónů mrtvých, mučených a
vězněných lidských bytostí. Zajímavé na tom celém je - pokud si
zachováme střízlivost, nepodlehneme emocionálnímu tlaku současných
událostí a podnikneme vlastní výzkum v historii regionu - že k něčemu
takovému jednou muselo dojít, aby se 'vyrovnaly misky vah'.
Sám Dalajláma k tomu říká, že za současný stav, který je způsoben mnoha
provázanými okolnostmi, si mohou Tibeťané do jisté míry sami svou
nechutí se změnit a byl dlouho dopředu předpovězen. Ještě zajímavější
je, čím byl 'tibetský náboženský příběh' nahrazen - novým 'čínským
nacionálně-komunistickým příběhem'. Příběh vystřídal příběh. Z pohledu
lidských dějin také nic převratně nového. I budhismus se ve zdejším
regionu v určitém období musel prosadit, a to často za použití těch
nejdrastičtějších metod. Příběh střídá příběh a síla se projevuje díky
kvalitě těch, které si vybrala pro spolupráci. Nevěřte tomu, že Tibet
byl vždycky mírumilovné místo, jakým je dnes díky jeho svatosti
Dalajlámovi. A nevěřte tomu, že to co dnes pojmenováváme Čínou bylo vždy
tímto drakem, deroucím se na vrchol, jakým je dnes. Jsme zvyklí
pozorovat jevy z velmi omezené perspektivy jevících se událostí a díky
zformovaným, zatuhlým názorům je určitým způsobem komentovat. Jen díky
tomu, můžeme říct o jiné lidské bytosti, že je -ista (doplňte si vhodný
pojem podle svého gusta) a že s ním musíme bojovat.
O víkendu jsem, během přednášky, zažil zajímavý moment. Jeden starší, na
první pohled velmi solidní pán, zformoval dotaz, obsahující pojmenování
- islámští fanatici - a já jsem v tu chvíli uviděl jeden velký,
velmi zatuhlý, dokonale zformovaný názor ve formě kvádru, do kterého byl
jeho nositel zalit. Zajímavé na tom pro mě osobně bylo, s jakou
samozřejmostí bylo toto pojmenování přineseno. Jako kdybychom se na něm
všichni dopředu shodli a nebylo se o čem bavit. Uviděl jsem, jak se až
po krk brodíme tuhnoucím betonem vlastních a cizích názorů na to či ono,
a čím je ta hmota tužší, tím hůře se nám všem dýchá. Mít 'pevný názor'
se dokonce v naší společnosti považuje za jakousi známku charakteru! Já
osobně v tom vidím jen obrovský betonový kvádr ve kterém nakonec všichni
jeho nositelé zatuhnou až tak, že jim není pomoci.
Nic není čermé ani bílé. Respektive všechno je černé a bílé zároveň.
Neexistují spravedliví, tak jako neexistují nepsravedliví. Dobro a zlo
je pouhým lidským popisem čistých projevů síly kosmu. Síla se
tensegriticky projevuje ve své naprosto nelítostné podobě a ti kdo se
ocitnou v její blízkosti díky ní vkládají do časoprostoru Univerza svou
kvalitu ve formě svých příběhů. Každý takový příběh v sobě nese to
podstatné - záměr, se kterým byl přinesen na Zem. A tady narážíme na
zajímavý fenomén - málokdo z nás se stará o skutečný záměr příběhu.
Málokdo si dá tu práci a podnikne vlastní výzkum, aby poznal. Málokdo se
rozhodne rozšířit a navýšit své vědomí, aby uviděl skutečnou podstatu
jevících se událostí. Běžně žijícímu člověku stačí hezký nátěr a líbezná
reklama 'jeho' spravedlivého příběhu. A příběh, kterému uvěří se
nakonec stává jeho vírou.
Všechna náboženství světa (hinduismus, věda, budhismus, ateismus,
křesťanství, marxismus-leninismus, ekonomika) stojí na příběhu. Příběh
je nosičem a síla příběhu je přímo úměrná počtu fanoušků, jež daný
příběh zasahuje a kteří tvoří jeho fanklub. A jak to mezi lidmi chodí,
fanoušci jednoho klubu (samozřejmě ti spravedliví) nenávidí až za hrob
fanoušky jiných klubů (samozřejmě také ty spravedlivé) a neváhají si
navzájem dávat před držku. Nejvíc se trestá to, zradí li někdo 'víru' ve
svůj fanklub (příběh) a přejde do jiného fanklubu. A vůbec nejhorším
'hříchem' je, probudí li se dotyčný do té míry, že zjistí, že žadný
fanklub nepotřebuje, protože dokáže spolupracovat se silou stvoření sám a
napřímo. To mu pak slova jeho svatosti Dalajlámy zaznějí jako Božská
hudba: "Hlavní příčinou utrpení je egoická touha po vlastním pohodlí a
spokojenosti.
Když projevujeme lásku svým bližním, projevujeme lásku Bohu.
Moje náboženství je velmi prosté, je jím laskavost.
Ha ha ha - jsem jen prostý buddhistický mnich.
V Tibetu říkáme, že mnoho nemocí lze léčit jediným lékem - láskou a
soucítěním.
Nenásilí je jediná správná cesta, násilí je proti lidské přirozenosti.
Základními zdroji štěstí jsou dobré srdce, soucit a láska.
Nevědomost je zdrojem nenávisti. Zbavíme se jí tím, že si ji uvědomíme.
Nejlepší způsob řešení lidských problémů je takový, v němž násilí nemá
místo.
Svoboda je skutečný zdroj lidské spokojenosti a tvořivosti.
Dobrá mysl, laskavé srdce, vřelé city - to je nejdůležitější.
Jaký je smysl života? Být šťastný a užitečný.
Váš nepřítel je vašim nejlepším přítelem.
Hněv a rozčilení zvyšují náchylnost k nemocem.
Základními zdroji štěstí jsou dobré srdce, soucit a láska.
Čím více se staráme o štěstí druhých, tím silnější je náš vlastní pocit
blaha.
Násilí plodí další násilí a utrpení, a proto musíme bojovat bez
nenávisti a použití násilí.
Světového míru nelze dosáhnout nenávistí a silou.
Všichni musíme žít v harmonii se svými sousedy.
Musíme věnovat více pozornosti svým vnitřním hodnotám.
Je důležité věnovat peníze na pomoc druhým, jinak jich budeme chtít mít
stále víc a budeme se cítit uboze.
Až zemřeme, nebudeme si moci vzít s sebou nic, pouze semena své
celoživotní práce a duchovní znalosti.
Všichni sdílíme stejnou potřebu lásky, a proto cítíme, že každý, s nímž
se setkáváme, za jakýchkoliv okolností, je bratr nebo sestra.
Vnitřní temnota, kterou nazýváme nevědomostí, je kořenem utrpení. Čím
více vnitřního světla přichází, tím více ubývá temnoty. To je jediná
cesta k dosažení spásy neboli nirvány.
Jestliže je mysl klidná a plná pozitivních myšlenek, tělo se jen tak
snadno nestane kořistí nemoci.
Neexistuje obchod, v němž by prodávali laskavost, musíme si ji
vypěstovat sami v sobě. Můžeme transplantovat srdce, ale laskavé srdce
transplantovat nelze.
Jsou to právě naši nepřátelé, kdo jsou nám výzvou, abychom v sobě
rozvíjeli toleranci, trpělivost a soucítění."
Patrik: Výborný text Petra Václavka, viďte? Skrze odkaz na Nové Bohatství se dostanete i na video k tématu.
Děkuji, pěkný článek,potřebné myšlenky, hlavně to náboženství, to je fakt už ostuda, přijde mi to už tak hloupé a zbytečné v roce 2013. Tolik lidí se klaní šaškům , prominte mi to, ale nemůžu si pomoci, prostě hastrošům v nějakých všelijakých hadrech až na paty, čepice jak Mikuláši, nebo zahalené ženské , děti se jich musí bát. . . kolikrát nevím, co si mám o tom myslet. Je to jednoznačné zlo, zrovna tak jako olympiády, hokej, fotbal a podobné nesmysly, svátky, no to je hrůza, už 15 let ignoruji velikonoce a 4. rokem neslavím klasické Vánoce, cítím se tak svobodná, hlavně v prosinci:)))). . . . ještě jednou děkuji iva
OdpovědětVymazatAhoj Ivo,
OdpovědětVymazatzdravím Tě po delší době! Děsivé je ještě v tomto kontextu, že se někdo třeba v přítomnosti papeže rozbrečí, jak kdyby to byl sám Bůh. Hnus. Není nad tu svobodu mysli v tomhle směru. :-)
Příjemný vstup do nového týdne!
Patrik
Někdo se také může rozbrečet nad vaší ubohostí, nejste lepší než druzí....Lamira
Vymazat