neděle 2. února 2014

Myšlenka od Hynka: Kdo je tady blázen?


Občas si s úsměvem vzpomenu na své téměř dvouleté působení v ústavu "duševně chorých". Ne, nelekejte se, byl jsem tam sice zavřený, ale jen jako absolvent civilní služby po vysoké škole. Dělal jsem zahradníka a krmiče vepřů... Jo, něco jako vojín Kefalín z Černých baronů.

Tehdy jsem si uvědomil, že výrazy jako "duševně chorý" anebo "blázen" jsou vlastně tak trochu zavádějící. Všichni ti lidé v ústavu byli totiž v pohodě! Normálně pomáhali v zahradě, u prasat, v kuchyni, v prádelně, normálně se bavili, chodili na procházky, smáli se, četli, hráli karty, poslouchali hudbu.. Dělali často věci, na které my obvykle nemáme čas, protože se honíme jak debilové, abychom měli lepší barák, auto a plazmovku... Tedy naštěstí ne všichni.

Tak kdo je tady vlastně blázen?
zdroj zde
Jo a taky měli tu zvláštnost, že si navzájem pomáhali namísto toho, aby jeden druhého pomlouval. Že si nikdy nic neukradli a nevzali žádný úplatek. Že je nenapadlo lhát, protože nechápali, k čemu je to dobré... Prostě naprosto nevhodní kandidáti pro politiku. Tam totiž platí, že kdo si pro sebe nenahrabe na úkor druhých, kdo nikdy nevezme úplatek, kdo splní všechny svoje předvolební sliby, tak je prostě blázen...
Tak nevím, mně daleko férovější a opravdovější přijdou ti "duševně choří".
Možná jsem blázen :-)

6 komentářů:

  1. To čo píšeš Peter, som zažila tretí deň v camphillu, kde som sa prvýkrát stretla s ľuďmi tohto typu. Tam sa im hovorilo - ľudia so špeciálnymi potrebami. - Jo, stále je mi za nimi smutno :-/ B

    OdpovědětVymazat
  2. Vždycky jsem si chtěl vyzkoušet týden nebo i víc v blázinci, trochu se tam vžít do situace a duše těch lidí ... snad se mi to jednou poštěstí :) Mají nám rozhodně co dát.

    OdpovědětVymazat
  3. Hm, blázinec je trochu náročnejší, ale což tak na rok ako dobrovolník ? Okrem toho, že sa naučíš a dozvieš, aj pomôžeš .
    Teba zoberú, vieš anglicky :-) , mňa chceli po týždni vyhodiť. Ale zvíťazilo moje dobré varenie, LOL B

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to taky není špatnej nápad ... a mám fakt chuť to vyzkoušet ... díky :)

      Vymazat
  4. ...myslím, že brzy pojedu do blázince za normálníma lidma :-), protože ten blázinec, ve kterém denně žijeme, je skutečné šílenství :-) Samý shon, stres, pachtění...a k čemu? Jakmile vyvstane tato otázka, člověk nemá daleko k bláznovství (normálnosti)---

    OdpovědětVymazat
  5. Když tak nad tím přemýšlím, ten rok a půl v "blázinci" byl pro mne jediný čas strávený s takovým množstvím normálních lidí, na rozdíl od současnosti - kam se podívám, samý blázen, šílenec, magor, politik :-))

    OdpovědětVymazat