Už v roce 2001, tedy na začátku tohoto století, napsal
norský sociální antropolog Thomas Hylland Eriksen útlou knížku Tyranie
okamžiku. Pojednává o tom, jak je možné, že veškeré technologické vymoženosti
původně šetřící čas, nám začaly čas paradoxně krást. Čím více máme
„zjednodušovačů“ každodenního života, tím více vítězí tzv. rychlý čas nad tím
pomalým. „Není čas“ na dlouhodobou kvalitní práci a na tradiční klidné aktivity,
protože naši pozornost v dnešní době strhává vždy spousta drobných podnětů
a úkolů – například to, co je neodkladně
třeba udělat na zítřek. Veškeré volné časové mezery mnohdy zaplňujeme trávením
času s elektronikou. Žijeme od okamžiku k okamžiku a přitom to
většině z nás vadí (tomu druhému typu lidí to dojde většinou až
v souvislosti s tzv. syndromem vyhoření atp.). Autor rozhodně není však „zpátečník“,
který by hlásal návrat do doby železné. Pouze upozorňuje na možnost najít
jakousi rovnováhu mezi rychlým a pomalým časem. Ukazuje v této souvislosti
historické srovnání, v rámci čehož zde uvedu opozice z již zmiňované
knihy:
„Průmyslová
společnost Informační společnost
Kniha World
Wide Web
Jeden televizní program (sjednocující) Vícekanálové vysílání (rozdělující)
CD/vinylová gramodeska MP3
Monogamní vztahy na celý život Sériová monogamie
Čas odměřovaný hodinami Čas
flexibilní
Hloubka Šířka
Lineární čas Fragmentární
souběžnost
Nemožnost opatřit si informace Nemožnost vyhnout se informacím“
T. H. Eriksen nazývá věci pravými jmény, když píše, že
„současná kultura stále někam běží, aniž by někam dorazila“ nebo „spotřeba se
vrší a souvislosti se vytrácejí“či „úměrně s množstvím informací klesá
jejich přehlednost“. V souvislosti s tím píše o nedostatku dobrých
filtrů a limitů, které by dělily automaticky náš pracovní a volný čas. „E-mail
je požehnáním pro odesilatele, ale pro příjemce může znamenat prokletí. Jakmile
člověk dostává více e-mailů, než sám odesílá, ocitá se v nebezpečí, že ztratí
kontrolu nad souhrnným informačním pohybem.“ Rychlost je nakažlivá, návyková a
vždy vítězí nad pomalým časem, takže to pak působí, že pomalý čas už „není“.
Autor však navrhuje pozitivní změnu – vědomě se rozhodnout pomalý čas chránit,
což asi nebude chtít samozřejmě někdo, kdo je zrovna ve vězení, ale většině
lidem, kteří jsou nuceni fungovat v jakési nekonečné uspěchané rutině, to
může výrazně pomoci. Jde o praktická rozhodnutí typu:
„Na e-maily budu odpovídat jen každé pondělí dopoledne.
Každé úterý večer mám pevný program: jdu na ryby.
Při cestě do práce budu mít vypnutý telefon i rádio.
Ve čtvrtek a v pondělí čtu místo novin jen časopisy.
Nemám telefonní záznamník. Když tam nejsem, tak tam prostě
nejsem, respektujte to prosím.
Než se podívám na novinky v mobilu, přečtu si pokaždé
jednu báseň.
Po pracovní době, tedy (…), jsem s rodinou a nejsem pro
nikoho jiného dosažitelný.
Jednou za měsíc chodím na koncertní předplatné, abych si bez
přerušování a rozptylování poslechl díla, jako je Mahlerova 7. symfonie.
Žiji v okamžiku, ve kterém se mi zachce, a prosím, aby
mě následující okamžiky neuháněly a netlačily kupředu.“
Pro naši dobu jsou totiž charakteristické prudké změny,
gradace a akcelerace. O tom mluvil i náš herec a myslitel Jaroslav Dušek
v jednom rozhovoru: „Rozumíte: nám například dnes není divné, že po silnici jezdíme vpravo.
Dříve jsme ale jezdili vlevo a šlo o výraznou změnu – i když by leckdo mohl
namítnout, že je to vlastně jedno, že se to jenom přehodilo. Stejně tak nikdo
moc nevnímá spousty změn, které nastaly v posledních letech díky informačním
technologiím, internetu, mobilům. Dnes je bereme za samozřejmou součást naší
každodennosti a když řeknu, že ještě v roce 1992 jsme u nás v Černošicích měli
v ulici jednu pevnou linku a jednu telefonní budku, jako bych mluvil o
osmnáctém století. Nyní žijeme ve zrychleném čase, nestíháme ani registrovat
nové modely aut, mobilů, šatů, tetování a já nevím čeho všeho, a ten mumraj nám
přijde, zejména mladším ročníkům, jakoby samovolný. Ale když se na něj podíváme
z většího odstupu, vidíme ohromnou akceleraci. A právě Mayové zrychlení času na
toto období předpovídali. Tudíž si položíte otázku: na základě jakých principů
mohli před nějakými 5 000 lety předvídat, predestinovat, že od půlky 18.
století, respektive konce 20. století dojde k tak ohromné civilizační
akceleraci? A právě toto mě začalo zajímat, jakkoliv se můžeme hádat, že
příslušné dokumenty různí interpretátoři vykládají podle toho, co se jim hodí
do krámu. Faktem ale je, že někteří z nich se neostýchali některé jevy
předvídat a řada předpovědí jim vyšla.“
Dle T. H. Eriksena nabourané vnímání času jednoznačně souvisí
s prudkým rozvojem moderních technologií. J. H. Callemanovi některé
předpovědi nevyšly, ale (nejen) jeho charakterizace mayského kalendáře zůstává stále
platná – tedy v souvislosti s plynutím času, resp. plánu jeho
„zrychlování“. Moje malá otázka na závěr tak zní (v návaznosti na J. Duška),
jak je možné, že američtí indiáni věděli již ve své době o (mentálním) „zrychlení
času“ na přelomu 20. a 21. století NAŠEHO letopočtu a všeobecné materiální
gradaci, která v souvislosti s rozvojem technologií v této etapě
opravdu nastala a stále pokračuje? Není samozřejmě vyloučeno, že tuto
interpretaci jsme jim přisoudili až my, ale nepopiratelným faktem zůstává, že
podstatu jejich kalendáře tvoří cyklus dělený na etapy, přičemž každá
následující je 20x kratší než ta předchozí (vizuálně se to dobře přirovnává
právě k patrům mexických pyramid – v současnosti jsme mimochodem už
dávno nad vrcholem – či snad na úpatí nové pyramidy?). Toto zkracování můžeme
aplikovat na dějiny: antika trvala déle než středověk a novověk se začal štěpit
na čím dál odlišnější a čím dál kratší časové úseky. Nechme se překvapit, co
bude dál, protože do jisté míry to dle těchto výkladů ovlivnit nelze a
podléháme tak vnějším energetickým cyklům, které vždy přejí něčemu více a
něčemu méně. Ovšem nejkratší a tedy poslední úsek cyklu podle všeho máme
vlastně již za sebou. Začal další cyklus a jeho charakter pochopíme třeba až
s odstupem času. Podstatné však může být tvrzení, že tato danost skončila
právě údajným koncem cyklu 28.10. 2011 či 21.12.2012 a nyní je další vývoj
čistě na vůli lidského druhu. Nebo je to také příliš děsivá představa? Věřím,
že ne, protože lidí, kteří informace uchopují konstruktivně, přibývá.
Autor: Patrik
Ilustrace: Jitka
D.
Zdroje: 1) Carl
Johan Calleman: Mayský kalendář. Olomouc,
2006.
2) Thomas Hylland Eriksen: Tyranie okamžiku. Brno, 2005. (DOSTUPNÉ V ELEKTRONICKÉ VERZI ZDE!)
3) Rozhovor s Jaroslavem Duškem. Dostupný na WWW: http://www.sedmagenerace.cz/text/detail/2012-bude-rokem-zazraku
Žádné komentáře:
Okomentovat