(Peter Russell, teoretický matematik a experimentální psycholog)*
Tento obrat ovšem může přinést i nalezení vesmíru v nás
samých. Krize, jíž jsme za poslední léta svědky a která přirozeně ústí
v obrat, pramení de facto z absence spirituality (živého vztahu k
naší nehmotné podstatě) v lidské civilizaci. Za poslední léta jsme svědky duchovní krize. Intuitivně cítíme, co jsme ztratili a chceme to zpět - jak
jste si mnozí určitě všimli, tato krize je tím pádem provázena boomem různých
pochybných spiritualit a falešných proroků, protože lidstvo bylo v minulosti
oslabeno přerušením onoho kontaktu s tím, co jsem v minulém článku
nazval „vnitřní guru“. Někteří lidé tudíž i přes gradující probouzení lidstva hůře
poznávají, co jim na životní cestě pomůže a co nikoli, přičemž jde nejen o
cestu individua, ale jde potažmo o cestu lidstva jako takového. Slovy české
badatelky Kamily Němečkové: „Širokému proudu prudce se rozvíjejících a nově
nastupujících „lidových“ a alternativních spiritualit je nutné poskytnout oporu
v odborném a komplexním studiu spirituality. A nepopiratelně důležitou
úlohou budoucí vědy se dnes jeví pokusit se rozkrýt hlubiny lidského vědomí a
poskytnout lidstvu informace o dosud nevyužívaném potenciálu, kterým náš
vlastní druh oplývá.“. Doménou takových vědců již nesmí ovšem být tradiční
zkostnatělý skepticismus, ale otevřenost a pokora vůči oněm skrytým hloubkám
vědomí.
Typy snů
Ernst Aeppli například rozlišil sny běžné, probouzecí, dětské,
pubertální, velké, individuační a sny na prahu smrti. Pro nás však není
důležité sny nějak zvláště škatulkovat, ale porozumět, co říkají právě nám.
Když si však o některých typech snů uvědomíme určitá fakta, budeme onomu
porozumění o krůček blíže.
O běžných snech sám Aeppli napsal: „Tyto drobné sny zrcadlí
situace včerejška, dneška a příštího rána, a doplňují je tím, co v nich
chybí.“ Sen běžný bývá často jediný známý typ snu pro ty, kteří jsou vůči snům
lhostejní. Takový sen používá k obrazům nejdostupnější materiál
z každodenního života; jde o substance vědomí dobře známé či čerstvě
viděné, a možná proto je nevědomí těchto lidí použije, aby dosáhlo vyšší
pravděpodobnosti porozumění či alespoň zamyšlení ze strany jejich vědomí. Narážíme
zde však v dnešní době na častý jev, kdy lidé tvrdí, že se jim zdá jen o
tom, co viděli večer v televizi apod., čímž v jejich očích sen pochopitelně
ztrácí význam (navíc pozor na onen nebezpečný doslovný výklad snu). Pravda bývá
taková, že jejich psýcha si z televizních obrazů vybírá ten obraz, který
se v přeneseném významu nejvíce týká jejich vědomí. Jak píše Heffernanová:
„Fakt, že jsem včera v televizi viděla povodeň, ještě nevysvětluje, proč
se mi zdálo, že se topím v rozbouřených vodách. Viděla jsem totiž také,
jak zasedala vláda, jak se vykolejil vlak a jak na sebe lidi stříleli. O tom se
mi ale nezdálo. Moje duše si vybrala povodeň, protože se v ní poznala,
nejvíc to na ni zapůsobilo. I ona – totiž já se cítím, jako kdybych se topila
v záplavě práce, citů, zmatku nebo podobně.“ To, že z toho všeho v bdělém
stavu viděného si režisér snů, tedy nevědomí, vybere jen něco, má tak hluboký
význam – materiálem totiž sen nikdy neplýtvá. Proto také kvalita a kvantita snů
graduje s naší schopností a především ochotou jim naslouchat, i když existují
ovšem i případy, kdy je gradace způsobená ignorováním snů a nebo vážnou situací
ega, na kterou Vyšší Já takto vehementně skrze gradaci snů upozorňuje.
Často jsou předmětem běžných snů záležitosti, které na nás pouze
emočně zapůsobily, čímž dochází během spánku k jejich energetickému
zpracování, popř. je nevědomí použije ke snovému vyobrazení toho, co je nám
třeba ještě na základě tohoto obrazu sdělit – naše psýcha totiž spoléhá na to,
že snáze pochopíme právě to, co na nás v bdělém stavu emočně zapůsobilo. Sen
obecně často rád užívá prostředku, který Aeppli nazval zesilovač – emoce jsou
často klíčem k porozumění a tak otřesy sen vytváří sám, jsou-li třeba. Sen
totiž činí některé aspekty toho, co nám v souvislosti s naší situací
předvádí, „hlasitějšími“: „Cítíme se zraněni. Sen z toho svým obrazným
jazykem a tím, že to zevnitř zveličí, udělá nebezpečnou ránu; silně krvácíme a
máme pocit ohrožení.“ Na jiném místě u Aeppliho čteme: „Odpoutat se od matky je
nezbytný krok (…). Ve snu pak vidíme svou matku, jak se zmenšuje, ba umírá.
Její význam v našem životě klesá, nebo matka mizí na nějaký čas
z našeho psychického zorného úhlu.“ Nebo dále: „Jak nádherně rozkvete ve
snu tomu, kdo právě prožil šťastnou chvilku, hned celá jarní louka!“ Na těchto
příkladech je zřetelné, že šlo o symbolické obrazy. Někdy ovšem běžné sny působí
velmi všedně a symbol tak není dostatečně čitelný; tyto sny pak lidem připadají
hodné okamžitého zapomnění (například nás ve snu na vodítku tahá náš pes, což
přece dělá i běžně). Carl Jung v této souvislosti ještě podotýká: „Jde-li
o nevýznamné změny stanoviska, nepoužívá sen žádné zjevné mytologické řeči.
Místo draka tu je automobil, místo dračího břicha nevlídně vyhlížející sklepní
místnost (…).“
Určitým opakem běžných snů jsou sny velké/úžasné/archetypické
– jakkoli jsou nazývány, jsou jimi myšleny právě ony sny, které užívají
pradávného působivého jazyka připomínající mýty a pohádky. Přinášejí nám vždy
velké poselství a někdy i vyobrazení delšího úseku naší potenciální budoucnosti,
která bývá na základě našeho chování v nevědomí připravena na delší dobu
dopředu (shoda s učením o karmě). Tyto sny vycházejí tedy z mnohem
hlubších úrovní naší psýchy než sny běžné – promítají nám psychické obsahy od
vědomí velmi vzdálené. Heffernanová o velkých snech píše: „Setkáváme se
v nich s mocnými bytostmi, anděly, dávnými božstvy, mluvícími
zvířaty, kouzelníky, zázračnými dětmi.“ Není divu, že většinou máme nutkání
takové sny někomu vyprávět, čímž je vlastně znovu prociťujeme. Pokud je velký
sen určen k dešifraci, můžeme ho někdy luštit i celý život. Málokdy již se
v literatuře uvádí, že nevědomí dokáže kombinovat prvky snu běžného
s prvky snu velkého (např. had v našem domě), takže lpět na striktním
dělení je spíše někdy na škodu, byť je určitě dobré ho znát.
Také je užitečné rozeznat vize, což jsou podle Heffernanové
„sny bez děje nebo s krátkým dějem, jehož se neúčastníme, jen se nám
předvádí, např. vize svítícího předmětu, vodopádu, duhové brány s očima a
podobně. Jsou spíše vhodné k meditaci nebo pro jinou mimo-vědomou metodu.
Nevysvětlujeme si je, prostě je jen přijímáme. Jejich smysl nás prostoupí, a
není třeba slov.“ Můžeme mít také zkušenost s lucidními sny, což jsou ty sny,
ve kterých si uvědomíme, že se nám to vlastně vše jen zdá a pak se buď
probudíme a nebo můžeme sen modifikovat podle libosti, před čímž však autoři
shodně varují: pokud vědomí pronikne do probíhajícího snu a začne jednat
egoisticky, nejen, že se nedozví nic nového, ale posiluje se tím i právě domnělá
nadvláda ega. Spíše se doporučuje například využít u opakujících se snů
možnosti volby, například se obrátit a postavit „nepříteli“ čelem (viz Stín
v minulé díle) – mnohdy s námi začne mluvit a nebo odejde, jakmile
zjistí, že už se ho nebojíme.
Všichni určitě známe tzv. hypnagogické stavy, kdy se během
usínání mozek „přepíná“ z jednoho režimu do druhého. Jak píše dále
Heffernanová: „Tato fáze je doprovázena různými jevy, jako např. svalovými
záškuby, které, jsou-li silnější, se mohou spojovat s představou pádu,
někdy i pádu do hloubky.“ V této fázi můžeme spatřit spíše krátké snové obrazy,
které se mísí se smyslovým vnímáním a doznívajícím šepotem naší vědomé mysli.
Někdy nás zážitky z této mezifáze mohou vyděsit, například když vidíme
naší ložnicí procházet duchy, nebo slyšíme podivné hlasy. Na tomto místě bych
dodal, že změnou frekvence mozku se přemisťujeme mezi dimenzemi, takže se pak
mohou vlastně v mezifázi prolínat (podobně jako se mohou rušit dvě rádiové
stanice).
Minule jsem se již zmiňoval o podstatě „zlých snů“ a o
některých dalších typech se zmíníme příště. Nyní máme však základní přehled a teoreticky
nás tedy nemůže nic překvapit, budeme-li chtít náš sen nejprve někam zařadit.
Snový zápisník
Jakmile se rozhodneme sledovat své sny, stávají se automaticky
zřetelnějšími a zapamatovatelnějšími. Mohou nám pak někdy zůstat ve vědomé
paměti i několik dní, ale na to přece nelze spoléhat. Je dobré je tedy co
nejdříve zapsat do snového zápisníku, který si vedeme, nebo si jej heslovitým
způsobem zaznamenat alespoň do mobilního telefonu při ranní cestě do práce. Snový
zápis bychom měli nějak nazvat, např. „výlet na hrad“. Naše samotné zápisky
bychom rozhodně pod nadvládou osobního vědomí neměli cenzurovat; neměli bychom
vynechat ani jeden detail, který se uchoval v naší paměti, byť se nám zdá právě
očima střízlivého ega sebeabsurdnější – sen neobsahuje nikdy nic nadbytečného,
vše v něm má svůj význam a pokud ho vědomí nepochopí, nevědomí začne pouze
hledat jinou formu sdělení (dokud to, co sen představuje, v našem životě
přetrvává). Při zpětném pročítání našich snů každopádně postupně poznáme, které
téma se v nich stále opakuje a které je naopak reakcí na aktuální situaci
a zároveň radou co se týče jejího řešení.
Heffernanová mimo jiné doporučuje, abychom si při vedení
snového deníku dělali ilustrace, a to ze dvou důvodů: jednak se
v zápisníku zpětně lépe orientujeme a jednak dáme při jednoduchém
ilustrování průchod naší pravé mozkové hemisféře (a srdeční čakře) a obsah snu tak
leckdy znovu prociťujeme, čímž částečně zpracováváme to, o čem nám vlastně vyprávěl.
Je to podobné jako s akupunkturními body na těle, které odkazují na jednotlivé
orgány: masáží nějakého bodu lze za určitých podmínek léčit daný orgán a prociťováním
snového obrazu lze již srovnávat psychickou oblast, na kterou odkazuje. Některé
sny stačí jen procítit a nemusíme je dešifrovat, některé však nestačí jen
procítit – jsou určené k dešifrování.
K postupu při vlastním výkladu
Během samotného zapisování se stává, že se nám spontánně
vynořují „zapomenuté“ další střípky ze snu, vznikají asociace a dokonce nás
napadne třeba i spojitost s jiným snem – nic z uvedeného rozhodně
nebývá náhoda! Musíme se jazyku snů postupně učit podobně jako se učíme cizímu
jazyku. Prvky snu se musíme odnaučit chápat doslovně a naučit se je chápat
symbolicky. Jako pomůcka v praxi při hledání významů symbolu se pochopitelně
nedoporučuje žádný snář, ale pokud chceme, můžeme nahlédnout spíše do obecného slovníku
symbolů. I v takovém případě nám však obecná definice čehokoli neřekne, co
to znamená právě pro nás a v kontextu našeho snu. Heffernanová uvádí dále hezký
příklad, na kterém bych chtěl problém demonstrovat: Jedna žena měla sen, ve
kterém měla na nohou modré holínky. Kdyby hledala nějaké významy bot a modré
barvy, moc by se toho nedozvěděla, navíc podle přežitých přístupů ke snů jsou
boty prostě jen sexuálním symbolem a modrá je barvou duchovna. Někdy to tak
samozřejmě opravdu může být, ale co by z toho asi tak vyplynulo
v tomto případě? V podstatě by vyšlo něco velmi šíleného, jak
naznačuje autorka. Sen se rozhodně tedy nedá vykládat bez ohledu na toho, komu
se zdál. Této ženě konkrétně došlo, že modré holínky ji vždycky vnutila
maminka, když spolu byli na chalupě – žena si tak vůči ní připadala podřízená a
díky snu si uvědomila, že vlastně ona sama v dané situaci začíná nasazovat
stejný nadřazený postoj vůči svým dětem, tedy „dělej, jak já říkám, a
neodmlouvej.“ Sen tady jednoduchým způsobem přinesl velmi cennou informaci – mnohé
si bez něj neuvědomíme. Musíme připustit, že nevědomí nevychází pouze
z nějakých hlubin kolektivní psyché, ale že užívá také věcí, které mají
pro osobní vědomí specifický význam. Pro snazší práci by se někdy hodilo spíše
tedy průběžně vytvářet vlastní slovník symbolů.
Stačí si však pokládat otázky. Obecně si při výkladu pokládáme
v souvislosti s prvky snu zdánlivě zbytečné otázky a odpovídáme si na
ně jako bychom odpovídali ne dítěti, ale přímo mimozemšťanovi, který neví zhola
nic. V případě snových postav se ptáme: Jak se chová? Jaké vlastnosti pro
mě představuje? Základní otázka u symbolů je: Co to je? Pak přicházíme teprve na
možné přenesené významy. Musíme si tedy zkrátka u každého symbolického prvku
poctivě odříkat, že například klíč my lidé sice používáme již po staletí
k odemykání dveří, ale že ten klíč v tom našem konkrétním snu nám vlastně
připomíná klíč, který jsme používali v dětství k odemykání naší
pokladničky – druhá informace je tady pochopitelně podstatnější, ale musíme
brát v potaz obě. Lze tedy postupovat stylem: nejprve obecný význam, pak
osobní význam.
Náročnější se může zdát dešifrace snu běžného, který
obsahuje prvky snu velkého, nebo alespoň nějaký větší symbol jako je archetyp
zvířete. Někdo se tak ve snu může například nacházet v pracovním prostředí,
které reálně existuje v jeho životě a o kterém ví, co pro něj znamená, ale
ve snu tam přijde s ochočeným vlkem, který s ním jde volně, aniž by
měl vodítko. Tady si musíme uvědomit obecná fakta – vlk je odpradávna těžko
ochočitelné zvíře: ochočili jsme si tedy vlka v sobě a neváháme s ním
například vyjít mezi kolegy v práci jako nový člověk. Někdy může být
takový „záhadný prvek“ ve snu šikovně zastřený archetypický symbol a tehdy
existuje riziko, že zůstane bez povšimnutí, proto je důležité při zápisu nic
nevynechávat.
Při analýze snů se nám bude pravděpodobně potvrzovat, že
jejich záměr je v podstatě orientační – na základě snu se máme v něčem
zorientovat, a proto je tak důležité ho rozložit nejprve na jednotlivé prvky a
pak se ho snažit pochopit jako celek, přičemž nutno poznamenat, že sen je
režírován natolik rafinovaně, že leckdy dokáže mluvit i o více oblastech našeho
života zároveň. Heffernanová tak dále radí pokládat si otázky typu: Jaké je
téma snu? Je tam konflikt? Jak se jsme se cítili a jaká byla citově
nejvypjatější místa? Je tam naznačeno řešení situace?
Příklad zápisu a
výkladu
Na ukázku si uveďme ukázku zápisu snu a následně výkladového
dialogu. Můžeme pak usoudit sami, jestli bychom byli schopni takový dialog vést
sami se sebou a nebo zda bychom si chtěli pomáhat navzájem v luštění
poselství snů s někým blízkým. Přebírám příklad z již zmiňované knihy
Tajemství dvou partnerů od Jany Heffernanové, sen se jmenuje „Hledám svůj
výzkumák“:
„Pracuji někde v kanceláři, ve veliké budově, asi ve
výzkumném ústavu. Je tam se mnou Monika a Helena. Uklízíme si pracovní místa,
asi se blíží konec pracovní doby. Nabízím se, že vynesu odpadky, jsou to snad
papíry, ale hlavně kokosový ořech, nebo možná jich bylo v koši víc. Nechám
si v kanceláři oblečení a tašku se svými věcmi a vycházím na chodbu ke
schodům. Je tam spousta lidí, všichni také opouštějí budovu, proud lidé mne
strhne, jsem unášena ven. Ocitnu se před budovou. Vidím, že z otvoru vedle
dveří, kterými se valí proudy lidí ven, se valí také odpadky. Vysypu tam svůj
odpadkový koš. Pokouším se dostat zpět, ale je mi jasné, že to nepůjde, hustý
proud lidí deroucích se ze dveří nemá konce. Ocitám se v autobuse plném
lidí, jenž mě veze daleko od své budovy. Nakonec se mi podaří vystoupit. Jsem
zděšená, potřebuju se dostat zpátky do své kanceláře, mám tam přece všechny své
věci. Vyptávám se lidí, kde je můj výzkumný ústav, ale nikdo neví. Ptám se mužů
v černých uniformách, ale marně. Procházím docela hezkým prostředím, kolem
jsou zahrádky s květinami, krásné parky s fontánami, světlé, čisté
domy. Podél chodníku stánky s různým zbožím. Je to krásné a zajímavé, ale
já si toho nevšímám a stále hledám tu svou budovu, kde mám své věci a
kamarádky. Bloudím a hledám, ale svou budovu nenalézám.“
Určitě jsme si všimli, že sen je nasycený jak symboly, tak
dostatkem informací o pocitech ženy, které se zdál. Její situace v období
příchodu tohoto snu byla taková, že ji vlastní reálná práce bavila, ale bylo jí
tolik, že neměla čas na nic jiného – to je vlastně samotným tématem jejího snu.
Konfliktem snu je to, že chtěla dokončit nějakou práci, ale dav ji v tom
bránil, což opět korespondovalo s reálnou situací dotyčné ženy. Citově
vypjatá místa jsou zřetelná již ze samotného zápisu i pro nepoučeného člověka. Poctivý
výklad je však zrovna u tohoto snu složitější a skýtá mnoho odboček, pro náš
účel však postačilo ukázat hlavní rysy výkladu, které se dají odhalit právě
ptaním sebe sama. Dialog s vykládající osobou bývá ovšem velmi přínosný,
proto na závěr uvádím část výkladového dialogu, kde se řeší zrovna onen
„záhadný prvek“, jenž může často uniknout naší pozornosti – jde zde o kokosový
ořech, který dotyčná ve snu vyhodila jako odpad:
„Co můžeš říci o kokosovém ořechu obecně? Jak vypadá? Máš ho
ráda? – Kokosový ořech je chlupatý. V tom snu byl vlastně chlupatější, než
obyčejně bývá. Byl chlupatý skoro jako nějaké zvíře. Byl docela roztomilý,
veselý. – A co je to ořech obecně? – Je to vlastně semeno, dobře zaopatřené
potravou. Je v něm mléko, a to je velmi výživné. Někde jsem četla, že
v krajní nouzi se dá použít jako infúze do žíly. Je to také jako vajíčko,
takové velké chlupaté vajíčko. Tím, že je chlupaté, je jakoby víc živé. – A co
je semeno, vajíčko obecně? Jakou mají funkci? – Jsou to počátky nového života.
– A tys tohle všechno, ten možný počátek nového života, tu roztomilost, tu
výživu, tohle všechno vyhodila. Proč? – Protože to nepatřilo do kanceláře.“
Poslední věta dialogu často představuje určité rozuzlení,
v tomto případě by se dala podle Heffernanové přeložit jako „Nehodilo se
to do mého navyklého způsobu života a mého myšlení.“
Právě tím, že sen symbolickým jazykem věrně zobrazí naší
situaci, dostáváme možnost si ji plně uvědomit. Můžeme totiž ve svém životě změnit
jen to, co je vědomé. V tomto ohledu je úloha snů nezastupitelná a uvedený
příklad je toho důkazem.
* Převzato z přednášky Kamily Němečkové na FF UK, LS 2012.
Předchozí díl Psychologie snu ZDE.
* Převzato z přednášky Kamily Němečkové na FF UK, LS 2012.
Předchozí díl Psychologie snu ZDE.
Autor: Patrik
Ilustrace: Jitka
D.
Ja by som vyložila sen o modrých holínkach tak , že sa pani chystala na Olympiádu 2012 v Londýne, trebárs ako "sekýr-majster" rozumej manažerka českého týmu . :-DD
OdpovědětVymazatMám otázku :
Sen, ktorý je o mlhovinách, abstraktný, farebný, nič konkrétne a sníva sa decku v 10tich rokoch, čo znamená ???
A Čo znamená keď sa sníva dopredu ? Nie nekonkrétne lež čisto konkrétne obrazy to sú ?
Ďakujem za sdílení, Bed
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatAhojte,
VymazatPatriku nie som múdra z odpovedi :
trošku by si mohol nastínit? o dieťati čo má 10 rokov a do tridsiatky sa mu snívalo len abstraktne.
Nenarážam, snívajú sa mi, ale nie som slávny Nostradamus ..:-)) málokoho to zaujíma. Môj pocit je, že terajší človek "spěchá" dozadu.
Bed
A z čeho konkrétně nie si múdrá? :-) I kdyby se někomu celý život zdály takové sny, tak je to spíše plus podle mě. Jaký ten člověk je? Jaký žije život? To jsou otázky, bez kterých se hodnocení těchto snů neobejde. Dialog je tady asi základ.
VymazatBez těchto věcí se dá zobecnit máloco. Snadné je například, když se někomu často zdá, že létá, tak je to docela špatné, protože jistojistě ztrácí kontakt s pozemskou realitou - a právě do ní jsme přišli sbírat zkušenosti, ne si létat.
K vizím: Jenže u těchto vizí je problém, že sen s oblibou tyto obrazy používá ke zpodobnění, takže podle mě těžko se vyznat v tom, kdy je to doslovné a kdy se to týká Tvého psychického života. Jsi na jiné úrovni, proto je řeč Tvého nevědomí pestřejší, resp. to, co dokáže stáhnout z toho kolektivního nevědomí - tudíž je schopnější a propustnější. Já si to nedovedu zatím představit, ale věřím, že nějak vyciťuješ, kdy jde o doslovnou vizi a kdy o metaforu. Stejně tak ale věřím, že jsi mnohdy velmi zmatená a držím Ti palce. :-)
Nu, napríklad jeden taký sen :
VymazatVidím kolegu z práce, leží v posteli, hlavu má na bielom vankúši, trpí. Pýtam sa, čo ti je Edo ? On : "strašne ma bolí vzadu hlava."
Následný den popoludní stojí Edo pod dverami.
Sedíme,pijeme kafe. On hovorí, v noci mi bolo zle.
Zas som mal epileptický záchvat, a "strašne ma boli vzadu hlava".
Ku lietaniu - ešte tu nepadlo slovo o astrálnom cestovaní.
Cvak - Bed
Pěkný zážitek. :-)
VymazatAno, dlužím ještě jeden díl o astrálním cestování, příští bude o snech jakožto článcích synchronicit. :-)
K snom abstraktným v detstve :
Vymazat:-)) ono, vtedy sa o snoch medzi ľudom nehovorilo, takže ja som si myslela, že každý má také sny ako Ja, neurčité, abstraktné, krásne a vznešené, a farebné. Šokom bolo, keď ktosi povedal, že sa mu sníva čiernobielo. Bed
Mě se občas stává, že se objevím na místě, o kterém vím, že se mi zdávalo když jsem byl malý. Je to docela zvláštní pocit, myslíte si, že to místo ani neexistuje, že je to jen výplod vašeho snu, a pak se na tom místě fakt objevíte a zjišťujete, že je skutečné.
OdpovědětVymazatTo znám. :-) Zrovna o tom částečně píšu další část PS. :-) Nevíte prosím někdo, jak se říká opaku de ja vú? Úplně mi to vypadlo.
OdpovědětVymazat